Dag 8 woensdag 02-11-16

2 november 2016 - Praia, Kaapverdië

Alweer vroeg uit de veren voor het ontbijt. Angelo komt ons om 10 uur halen. Volgens het weerbericht gaan we de eerste wolkenloze dag tegemoet. Gelukkig. Foto's zijn toch mooier met een zonnetje erop ipv dat heiig en bewolkt grijs.
Temperatuur is prima dus waar klaag ik over!
Ook de fauna is hier karig. Weinig vogels veel krekels. Voor enge dieren ( op die gele spinnen na) hoef je ook niet bang te zijn. Geen slangen, leeuwen of vleermuis gezien.
Het Eiland lijkt veel op Afrika. Veel kleurrijke mensen zowel in kleding als vel. Mooie mensen ook, prachtige ogen groot slank en breed. De mannen bedoel ik dan. De oudere vrouwen hebben ook mooie ogen maar verder vaak mollig en kleiner. Vrouwen lopen hier ook met een welgevormde ( lees :dikke) kont. Fier naar achteren gestoken onder een holle rug.
Ze doen me aan Tungelroy denken. De maagd van pastoor had ook zo'n bouw en wij kinderen deden dat vaak na. Maar hier is het normaal.
En prachtige vlisco jurken in felle kleuren dragen ze. Mand op het hoofd ,mooi gezicht.
Helaas kan Angelo zelf niet maar hij heeft Pay geregeld een jongen met veel humor en goedlachs en hij spreekt een beetje Spaans. Zo komen we nog eens ergens. Hij stopt voor foto's en wijst vanalles aan en af en toe gilt hij wat naar andere chauffeurs. Hij is leuk en wil steeds foto's van de famillia maken. Dat zijn wij dus.
Het is een leuke jongen. Als we dorst krijgen stopt hij bij een wegrestaurantje waar op houtvuur een kippetje staat te koken. En waar we wat limonade krijgen wat de waardin, die net boontjes staat te doppen, eerst thuis moet gaan halen. Het is bepaald geen KFC wat wij alleen maar kunnen waarderen. We zitten bij de rest van het dorpje onder een rieten dakje ons babbeltjesnat te verorberen terwijl Pay uitlegt dat hier iedereen samen komt kaartje legt en verder werkeloos is.
De bananen zijn nog niet rijp dus heeft men niet zoveel te doen.
We gaan weer verder langs een prachtige kustweg en piekerige bergen. Alles is onwaarschijnlijk groen dank zij de regentijd. Het is een prachtige tocht.
Bij Tarrafal aangekomen bekijken we de haven waar veel te doen is. Bootjes varen uit, komen aan met vis en worden op land getrokken. De vrouwen gaan er met de manden vis vandoor en zitten vaak op een muurtje langs de straat met hun mand deze te verkopen. Overal zie je dat een paar vrouwen met wat groenten, fruit, vis of kleren en op een stoepie gezellig te babbelen en te verkopen.
En verder gaat het weer over een werkelijk fantastische bergweg via Assomada landinwaarts.
In Assomada is de grootste markt van Kaapverdië. Daar willen we wel even kijken. We hebben intussen ook wel honger en dat kippetje van het wegrestaurant hebben we overgeslagen. Dus Pay regelt dat voor ons ...op de markt.
Er worden mensen van hun plek weggestuurd en hij commandeert er op los. Ga es bier halen, borden erbij bekers en bestek. Er is nog maar een gebakken visje maar nog wel kip. Er wordt een literfles bier aangedragen en we krijgen rijst met heel kleine tuinboontjes en mais en ui. Daarop het visje en de kip. Er staat een fles met chilipepertjes en olie op tafel maar deze is niet heet genoeg voor Theo. En hup! Pay 'commandeert' weer en er worden meteen verse pepertjes geplet en met olie gemengd en op een bordje aangedragen. Ik schaam me toch een beetje. . Enfin heerlijk gegeten en het bier maar gedeeld met de mensen aan tafel. Even de markt op waar we nog wat medicatie kochten bij een kruidenvrouwtje. Iets tegen de verkoudheid ( leek verdacht veel op papaverzaad) en iets om te slapen (leek verdacht veel op een droge tak van een struik). Geen idee wat we er mee moeten doen.
Dan komt het mooiste gedeelte van het eiland. We rijden door de gekartelde bergen. Helemaal rondom ons want dit was een vulkaan en we rijden dus eigenlijk door de krater. Er is niets meer van te zien maar de bergketen lijkt inderdaad op een ontplofte rand.
Voor we het weten zijn we weer terug in Praia. Het was een heerlijke dag vol avonturen. Heb me laten verleiden om op een boom boven de afgrond te gaan staan ( zie foto) en op de rand van een paar ravijnen. Aan snorkelen ben ik nog niet toegekomen maar we hebben nog twee weken te gaan. Tip voor de kaapverdië gaanders: je kunt hier beter een auto huren want de wegen zijn goed. .... of een leuke chauffeur zoals wij hadden. Vooralsnog was vandaag een hoogtepunt. Morgen meer

1. Gerrie:
    3 november 2016
    mooie verhalen Helma en ook leuk dat je ook een keer foto`s van jullie samen erbij hebt gedaan, leuk, wij genieten weer van je leuke en interessante verhalen, we zijn er weer helemaal bij.
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    3 november 2016
    Leuk om te horen dat jullie er plezier aan beleven! Hoe wij hier genieten en ons verwonderen over alles is ook te veel voor twee mensen. Het is echt een prachtig land!
    Heel veel groetjes Theo en Helma