IJsland dag 5 maandag 20/2/2017

20 februari 2017 - Reykjavík, IJsland

De laatste dag alweer. Morgenvroeg om 4 uur op voor het vliegtuig maar zover is het nog niet. Deze dag is weer vol actie. Het was te bewolkt gisteren om de Aurora te zien maar we zijn tevreden met de show van eergisteren. En wat een land. We zijn erg onder de indruk van al het natuurschoon en de kaalheid eigenlijk. Bijna geen bomen, wat struiken, veel veen en heel, heel veel mos.
Het zwarte zand maakt alles wat dreigend en de mist en wolken zorgen voor een deprimerende aanblik in de ochtend. Maar als dan de zon doorbreekt en de mist optrekt komen de witte gletsjers en het groene mos op de berghellingen in volle glorie naar buiten!
We gaan dus weer terug naar Reykjavik. Onderweg lege velden. We zien alleen maar paarden. Iemand vraagt of we kunnen stoppen om een foto te maken van de wilde IJslandse pony. Helaas die zijn er niet. Paarden worden hier gefokt voor het werk en het vlees. Ze staan het hele jaar buiten. Het is dus goed scharrelvlees zo'n paardenbiefstuk.
Het weer klaart sneller op als gisteren dus kunnen we mooie foto's maken van de lavavelden die met mos bedekt zijn.
Honderden watervallen zien we.
En ineens zitten we dan in een sneeuwbui. Het verandert hier met de minuut.
Gelukkig duurt het niet lang en kunnen we nog een hike naar de volgende gletsjer maken. Deze staat vol met mensen. Het is een sport om over deze ijsmassa te lopen en niet in de diepe spelonken te vallen.
Ik laat dit maar aan mij voorbij gaan en bewonder hem wel van onder af.
Daarna is er een bioscoop film over een boer die in 2010 onder de uitbarstende vulkaan woonde. Indrukwekkend. De uitbarsting en daarmee de miljoenen liters smeltwater van de gletsjer ging nog wel. Maar die as die bij de volgende uitbarsting vrijkwam was heel erg. En wat een werk om dat allemaal weer op te ruimen. Metersdik op het land en het huis. Gelukkig heeft hij er een aardige cent aan verdiend door de as aan de toeristen te verkopen. Haha
Verder gaat de tocht langs de IJslandse paardjes bijna klaar voor de slacht. En naar Reykjavik voor de citytour. Maar helaas zijn wij geen stadsmensen en houden meer van de natuur.
Intussen wil ik iedereen even bedanken voor de leuke reacties. Maar ik kan niet overal op reageren want het duurt vaak lang voor de foto's en de verhalen zijn geplaatst. In de afgelegen gebieden is het vaak erg slecht gesteld met de WiFi
Ik lees ze wel en ben er ook blij mee dat jullie mee genieten.
Vannacht staan we om 4 uur op om naar huis te gaan dus dit is voorlopig weer het laatste verslag. In April denken we naar Schotland te gaan dus misschien tot dan......

1. Gerrie:
    20 februari 2017
    mooie reis, bel maar morgen als je dr aan komt als het nodig is
  2. Wim van Deursen:
    20 februari 2017
    Helma en Theo, ik heb weer volop genoten. Bedankt voor de mooie reisverslagen en foto's.
    Tot ziens in Geldrop.

Groetjes Wim.
  3. Ron:
    21 februari 2017
    Leuk verslag mooi Land. Van Schotland ga je ook zeker genieten. Groetjes Ron
  4. Trees Peeters:
    22 februari 2017
    wat weer een mooie verhalen en foto,s bedankt
  5. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    22 februari 2017
    Bedankt voor alle reacties. Het was een geweldig 'tussendoortje'.