Dag 9 Puerto Iguazú -Incarnacion Paraguay 27-10-2017 vrijdag.

27 oktober 2017 - Encarnación, Paraguay

Het bedankje van Mattias op FB was heel leuk. #gracias a ustedes son una pareja hermosa llena de amor gracias Helma peseteros y Theo #gracias por su amor y por elegirnos NaMaRa esta muy feliz

Wij nog opzoeken wat peseteros betekent blijkt dat hij mijn achternaam verkeerd heeft verstaan.

Maar na het ontbijt nemen we afscheid en vandaag gaan we naar Paraguay. Naar Incarnacion. Het centrum van de jezuïeten. Meteen even rechtzetten dat die niet fout waren mbt tot het stelen van het goud en de oorspronkelijke mensen tot slaven maakten. Integendeel. Deze paters beschermden de inheemse bevolking. Gaven ze werk, scholing en een huis. Helaas moesten ze daarvoor toch wel katholiek worden en hun eigen gebruiken en tradities vergeten. De taal , muziek en kunst werd wel gestimuleerd.

Misschien maar goed voor ons, anders hadden we nu tussen de kannibalen gezeten want dat waren de Guarainí indianen  ook.

Het weer is nog bewolkt maar droog. Het eerste gedeelte is hetzelfde als de heenreis

We nemen een kleinere route vandaag dus hebben we tijd om even bij de Paraná rivier te kijken. We stoppen bij een perfecta. De douane in the middle of nowhere. Blijkt onder aan de oever een piepklein bootje over te steken de andere kant is nl Paraguay en hij moet zorgen dat er niet gesmokkeld wordt. Grappig

Mensen vragen of we Spaans spreken we zeggen meestal nee of een beetje. Maar ze babbelen vrolijk in rap tempo verder. Maar het gaat steeds beter met ons Spaans.

Enkele kilometers voor de eindbestemming komen we in San Ignacio. Hier staat de grootste jezuïeten ruïne van Argentinië. We gaan maar even kijken want waarom zou wel naar Boeda tempels gaan kijken die uit het oerwoud verschijnen en niet naar een katholieke kerk.

Het is wel mooi. Veel hagedisjes en wat er van over is zegt toch wel veel over de handarbeid van de indianen. Vooral het voegwerk zie je zo nergens in Nederland.

Toch wel indrukwekkend als je bedenkt dat hier 6000 mensen hebben gewerkt en geleefd ( en vooral gebeden ) met aan het hoofd Max 5 paters. De indianen hadden 1 kamertje voor een heel gezin (9m2) De kerk is zeker 10000m2 groot. Dat geeft de verhoudingen wel goed weer denk ik.

We gaan de grens over naar Paraguay en kloppen aan bij een b&b. Er komen net mensen aangereden en ik denk dat zij de eigenaren zijn dus begin meteen te vragen of de auto daar mag staan en of we met Argentijns geld kunnen betalen. De man van het gezelschap praat snel en hij wijst ook naar zijn auto. Zegt iets van “ de mijne staat hier ook goed” en dan komt er uit het huisje een vrouwtje op leeftijd.

Blijkt dat Yolanda te zijn en die man en vrouw met 3 kinderen zijn andere gasten. Haha. We kwamen toevallig tegelijk aan en we dachten van elkaar dat we de eigenaar waren. Hilarisch!! Spraakverwarring ten top  hij vond het natuurlijk al vreemd dat die Hollanders die geen  Spaans praten een B&B beginnen in Paraguay!

Het is een erg mooi huisje en een prachtige tuin.

Yolanda raad ons aan om naar Novo Rodeio te gaan dus dat doen we dan. We komen een uur te vroeg want mensen eten hier laat. Maar dat mag de pret niet drukken want het is toch altijd bier o’clock? We wachten rustig af tot alles klaar staat en kijken toe hoe het bufffet gevuld wordt, onder het genot van een paar cervezas.

1. Hans Houthuijzen:
    29 oktober 2017
    Nu pas tijd om deze te lezen, en na deze geschiedenisles op naar de volgende.
    Blijft een mooie vakantie.
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    29 oktober 2017
    Ja Hans. Misschien krijg je nog ooit een Argentijn in de taxi. Kun je hem vragen naar gaucho gil. Haha alleen de naam al ! Maar hier is het serieus.