Dag 4 Hanoi-Ha long Bai 30 dec 2018

30 december 2018

Zo, ik heb heerlijk geslapen! En kan er weer tegenaan. Wel veel gedroomd over wassen beelden en een lontje. Ik denk dat het komt door Ho chi min en kerstkaarsjes. Maar ik zal de rest aan je eigen fantasie overlaten.

We gaan vandaag weer verder en verlaten dit luxueus Hotel en , hoop ik, ook de drukte van Hanoi.

Het wordt vandaag de koudste dag! Regen en 11 graden. Daar heeft niemand rekening mee gehouden en dat wordt dus bibberen op de boot. Ja! We gaan een dag en nachtje varen.

Maar eerst 2 1/2uur in de bus en daar krijgen we de hele geschiedenis van Hanoi en de rest van Vietnam te horen.

Best interessant , maar wij genieten meer van het uitzicht (door de druppels op de ramen heen)

Dan stoppen we even bij een parelfarm. Hier cultiveren ze parels en kun je natuurlijk ook alles kopen.  Van parelmoeren schilderijtjes tot parels van een 10.000 euri. Per stuk.

De uitleg was leuk, want onze groep heeft veel humor. Maar wij hebben niks gekocht.

Verder naar Halong Bay en dan gaan we de boot op. Enkelen van onze groep gaan met een watervliegtuig de lucht in. Als echte goeiekaupe Nederlander maak ik een foto van de instructievideo in de wachtruimte. Haha Maar wij zitten aan de koffie. Lekker warm.

Het is een prachtig gebied met krijtrotsen die uit het water rijzen. Maar overal hotels en ook een heleboel in aanbouw. Over 10 jaar staat het drie rijen dik vol gebouwd hier.

Dan de boot op, ons wacht een luxe hut en een heerlijke lunch. Het is wel koud maar ik ga toch mee naar een excursie door de grotten. Nu heb ik heel wat grotten gezien maar dit is wel de grootste ooit!  Prachtige druipsteen en hoge plafonds. Af en toe door een kruipruimte om weer in een grote hal met vleermuizen en pilaren in allerlei vormen te komen. Echt indrukwekkend. Na een uur van klimmen en dalen zijn we weer buiten.

Dan volgt happy hour. Nou en dan weet je het wel. 2 voor de prijs van 1. En als Nederlander zijnde ,dus , menig pilsje later , is kajakken geen optie meer. Ook de lessen “ hoe rol ik een loempia” laat ik aan mij voorbij gaan.

Het is wel erg gezellig in ons hoekje en na veel lachen en flauwe grapjes wordt het weer bedtijd. Dus....Welterusten.

( geen WiFi op de boot is wel lastig. )

1. Annie van Hooff:
    31 december 2018
    Waarom ga je geen boek schrijven ,over jullie reiservaringen . Ik geniet van de kleine verhaaltjes al . 😀😀. En weer mooie foto,s .