Dag 3 Hanoi 29 dec 2018

29 december 2018 - Hanoi, Vietnam

Er staat weer veel op het programma vandaag.

We zijn al om half 5 uit de veren en oefenen de namen.

Hans en Inez , Hendrik een jongen alleen, Gerard en Ineke, Joppe en Pauline ,Shakti,  Diane, Alex en? Rene de reisleider, meneer Vien de chauffeur, Liem de gids en een Assistent chauffeur? Die is er eigenlijk alleen om een handje te geven bij het uitstappen en koffers te sjouwen. Maar blij met zijn baantje. Hij is al jaren assistent chauffeur en heeft, volgens mij , nog nooit in de bus gereden  Dat heet werkverschaffing

Eerst een riant ontbijt en dan de tempel of literature van wijsgeer confusius, de tempel is weg maar de leer wordt nog omarmd. Er is nu een museum. Hier lopen we een uurtje rond  en zien mensen het porseleinen beeld aanbidden. Wel hele mooie oude bomen op het plein. En heel veel schildpadden van steen. Daar hebben ze hier iets mee.

Daarna naar het mausoleum van Ho Chi Min. En zijn huis gaan kijken Hij zelf, of liever zijn overblijfsel, is goed in de was gezet. En ziet er uit alsof hij slaapt.

Een keer per jaar mag hij naar Rusland voor een vers laagje was. Hij is de grootste staatsman van Vietnam geweest. Etc. En net als Confusius zijn de mensen hem dankbaar. Een heleboel info maar zoek het zelf maar op. ( ik heb niet zo goed geluisterd in de bus ).

Er mogen geen foto’s gemaakt en allemaal moeten we in de rij. Twee aan twee tussen honderden mensen mogen we langs het 50 jaar oude lijk lopen. Niet stilstaan en doorlopen. Overal militairen op wacht en heel respectvol.

Nog even naar een tempel en dan een heerlijke lunch.

Dan worden we bij een poppentheater afgezet en krijgen de kaartjes voor de show. Nog even wat rondwandelen. Maar heel even ,want we hebben al veel stappen geteld vandaag. De poppen show is in het water. Wel grappig, maar we verstaan er niks van en vallen af en toe even in slaap . En gelukkig is de rest van de avond om zelf in te vullen. Want het is weer bijna bedtijd en het begint weer te regenen. Vanavond lekker even niks. Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes  haha  welterusten !