Dag 14 woensdag 9-1-2019 Quy Nhon-Nha Trang

9 januari 2019 - Nha Trang, Vietnam

We vertrekken weer om 8 uur in de ochtendnevel. Regelrecht de berg op ,aan de rechterkant de bergen en links de baai.Hier worden haaien gevangen ( voor de vinnen natuurlijk)

Mooie route, maar aan de vele projecten en bouwplaatsen te zien, duurt het niet lang meer. Binnenkort staan er veel vakantiehuisjes en flats tussen de weg en de zee.

We stoppen in een vissersdorp waar heel veel basketbootjes aan het vissen zijn. Heel zwaar om ze aan land te slepen. Ik heb 1 x meegeholpen maar zij doen dat dag in dag uit. Respect dus. We ontmoeten een oud omaatje ,91 jaar,krom van het werken en wachtend tot ze naar haar voorouders mag, maar ook niet rouwig dat ze er nu nog is,zegt ze We mogen foto’s maken. Ze heeft een leuk giegeltje vooral als ze wat krijgt toegestopt. Leuk!

In plaats van koffie neem ik vandaag een kokosnoot stop. Erg zoet en lekker. Ik vraag me af of ze daar ook suiker bij doen. In elk sapje, koffie , thee en recept voor eten zit enorm veel suiker. Misschien handig als je de hele dag hard moet werken, maar in de bus heb je niks aan een sugar rush.

We bezoeken een mandenvlechterij. Hier worden de ronde bootjes gevlochten. Ze zijn ook bezig een laadbak van een vrachtwagen te lassen. Wel komisch. Recht onder de slippertjes staat er een te lassen. Sigaretje en monddoekje om de nek, dat is wel nuttig. Haha. In een ander huisje wordt rijst van de vliesjes ontdaan.

Als we alles hebben gezien en geknipt gaat het weer de bus in. We krijgen les van Liem over rijst. Maar de luidsprekers staan intussen allemaal uit en ik versta niet veel. Het word ook te veel voor mijn grijze cellen om te onthouden.

Maar we rijden nu wel door de rijstvelden. Zo ver je kunt kijken en allemaal in een andere staat. Soms zijn ze er water in aan het pompen voor het planten en soms al aan het oogsten. Soms met een soort uitgeklede tractor maar meestal met een waterbuffel of met de hand.

Enfin een paar uurtjes in de bus en een dut, maar niet slapen, verder komen we aan. Het is weer bewolkt en ik vrees dat we een bui krijgen op de boot. Dat “geluk” hebben we wel deze reis.

Eerst nog naar een hindoeïstische tempel. Maar daar pas ik voor. Wel 20 bussen met Chinese mensen. En alleen lachen voor het selfie en de foto. En dan goed sjagrijnig verder lopen. Veel te druk. Theo gaat wel alle trappen op en belooft foto’s van de tempel te maken.  Komt terug :alleen poserende Chinese vrouwen!!

Dan gaan we met de boot naar een klein vissersdorpje. Leuke kleine kinderen daar en heel aardige mensen. Gelukkig hebben we maar 13 mensen in de groep want ik zie bootjes voorbij komen zó vol met Chinezen. Dat ik aan bootvluchtelingen moet denken.

Maar goed, die gaan gelukkig naar het pretpark op een ander eiland denk ik.

Weer terug aan wal gaan we naar het hotel.

Midden in de stad. 7 hoog zitten we. En tussen de beton. Even opfrissen en even shoppen, maar de keukengerei winkels zijn dicht Door de regen valt ,rustig , kijken ook in het water.

Om 19 uur weer etenstijd. En het is al lang bier o’clock geweest.

We gaan op Vietnamese wijze tafelbarbequen. Ben benieuwd! Morgen weer 6 uur in de bus. En ik weet nog niet hoe laat de wakeupcall is.......

1. GERARD:
    9 januari 2019
    Ziet er weer goed uit Helma
  2. Wim:
    9 januari 2019
    Jammer hoor dat het weer nogbsteeds zo is....
    Wij zijn blij dat we toen al, 8 december vertrokken zijn naar het warme zuiden...Phu Quoc Island en verder op nog veel meer plaatsen in het zuiden. Aldus MOET ik nog een keer terug voor het Noorden want dat moet ook heel moi zojn, maar dan wél met mooi weer!!!
    Nog veel plezier daar in het mooie Vietnam 🤗🙏🏻😉
  3. Helma:
    10 januari 2019
    Dank je. Ja het wordt steeds beter weer. Gelukkig.
  4. Joost van Deursen:
    10 januari 2019
    Mooie beschrijving van de reis Helma. Wij gaan later in het jaar en hebben veel aan jouw verhalen en foto's . Nog een hele fijne vakantie.