Dag 10 zaterdag 5-1-2019 Hue-Hoi An

6 januari 2019 - Hoi An, Vietnam

Wat gaat het snel. Hoewel we een actieve vakantie hebben en lange dagen maken, vliegt de tijd. Elke dag rond 5 uur wakker. Ontbijten, bus in, en leuke dingen doen.

Vandaag naar Hoi An en we komen langs lagoons, Chinabeach en Danang. Waar de Amerikanen aan wal kwamen .(in de film Apocalypse Now De beroemde zin : I love the smell of napalm in the morning. )

Het blijft miezerig de komende dagen. Maar het is 20 graden. En we klagen niet.

We blijven 3 avonden en hebben wat “vrije” tijd om Hoi An te bezichtigen.

We krijgen wel een heleboel aangeboden zoals fietstocht, boottocht,Indiase tempel bezichtigen. Maar wij kiezen voor...... de kookcursus. Ja allebei! Voor het geval dat het bij mij weer mislukt. Haha.Ik ga ook een massage doen.

Onderweg is het mistig en we stoppen even bij een eucalyptusstokerij. Waar ze massage olie en zalfjes maken. De bedoeling is dat we wat inkopen doen. Dus dat doen we.

Gisteren heb ik voor Theo tijgerbalsem gekocht en ik dacht dat je die , net als Vicks , voor het slapen gaan op je borst moest smeren.

Theo deed dat ook , met het gevolg dat hij een paar uur met een brandende borstkas heeft wakker gelegen. ...... foutje.

Dus nu hebben we hopelijk het goede spul tegen verkoudheid.

We rijden , vanwege het weer , niet over de wolken pas. ( grens noord zuid) maar gaan door een 6 km lange tunnel.

En ik ben voor het eerst, voor €8 euro opgelicht. Had twee armbandjes gekocht en het vrouwtje wilde geld wisselen. Ze liet me een paar munten zien van €2 en ik gaf haar voor een 10tje aan Dongs. Tja. Toen ik weer keek in de bus was het wonderbaarlijk veranderd in 4 Thaise muntjes.  Beginnersfoutje!

We rijden langs Da Nang een hele grote miljoenen stad. Hier komt de zon een beetje door. Héhé. Eindelijk!

Een grote stad is niet ons ding.

Hoewel de drakenbrug er wel imposant uitziet, zullen we hem geen vuur zien spuwen. Even naar chinabeach ook beroemd vanwege de Amerikaanse surfers

We stoppen nog even bij een marmerbeeldentuin/ winkel. Supergrote beelden van boedha tot Mariabeelden en ook moderne kunst. Alles uit Marmer gebeiteld of geprint?

Met de lunch zijn we al in Hoi An.

Het is weer heel lekker en veel en we horen een harde luidsprekerstem aan de overkant vanalles omroepen. Daar wil ik het mijne van weten dus naar binnen. Op de bovenste verdieping is een vrouwenfeestje ,volgens Hans die ook binnen ging kijken. Ik ben zo hoog niet gekomen maar loop op de eerste verdieping een museum in.

Had eigenlijk een kaartje moeten kopen maar mocht van de portier gratis doorlopen.  Ik zie allemaal oudheden en oorlogsfoto’s. Maar ook opgravingen uit de Chinese periode. Enfin snel een paar foto’s want ik zie op het balkon dat de hele groep op mij zit te wachten. Als we in het hotel aankomen is het inmiddels 26 graden en zonnig. Zelfs René durft nu toe te geven dat hij nog nooit zo een lange periode van koude en regen heeft meegemaakt op deze route.

Maar het ziet er goed uit voor de komende dagen.

We gaan na aankomst even chillen en dan is het tijd voor mijn eerst Vietnamese massage. Heerlijk!

Lekker relaxed en daarna nog even met René de highlights  van de stad doorgewandeld.

We blijven hier 3 nachten. Voornamelijk voor de mensen die hier maatwerk kleding willen kopen. Vandaag besteld ,morgen passen , overmorgen klaar.

Morgen gaan er een paar weer op de fiets en boot. En dan nog een paar naar een boedistische tempel. Maar wij hebben vrij!

Na de rondleiding gaan Theo, Hans, Ines, Henrik en ik nog even een paar pilsjes pakken en de markt op.

Het is druk en erg toeristisch. Veel Chinezen zijn hier op vakantie. We zien veel Chinese lampionnen en lichtjes op boten en langs de brug.

Eigenlijk is het geen stad om 3 dagen te blijven, veel te druk. Maar ja, er moeten kleren worden gemaakt.

Morgen ga ik op verkenning uit.

Theo wil een op maat gemaakte polo. Dus ook wij zijn gevallen voor de verleiding. Het krioelt hier letterlijk van de mensen. Maar ach het hotel heeft een zwembad en het bier smaakt goed. We eten s avonds op een balkon met uitzicht op de rivier en de bootjes die andere mensen op en neer roeien in het donker. Ook leuk mensen kijken! Maar om 10:00 uur sluit de stad. En met moeite vinden we nog een kroegje waar ze pinacollada verkopen en bier.

Dan is het bedtijd en morgen...... GEEN wakeupcall.

1. Annie van Hooff:
    6 januari 2019