Dag 9 Moose Jaw - Medicine Hat 13 mei woensdag

13 mei 2015 - Medicine Hat, Canada

Even heerlijk uitgeslapen en weer alles ingepakt voor een nieuw avontuur.

De tv wordt hier gedomineerd door een grip 4 (voor de insiders) treinontsporing in Philadelphia USA. Hoewel ik vakantie heb toch interessant hoe ze dat daar aanpakken. 6 mensen overleden 30 in het ziekenhuis en 140 mensen licht gewond. En nog een hoop mensen kwijt. Na 13 uur is er pas een noodnummer bekend. ( voor die tijd waren de tv zenders hun telefoonnummers al aan het geven voor interviews  met betrokkenen $$ maar niet voor informatie aan de familie) Oorzaak van de ramp is onbekend. Het gaat nu al over verzekeringen en om de twee zinnen is het " we assure you its NOT a terrorist act"

Maar goed, we gaan de stad in om nog wat muurschilderingen te bekijken. En we gaan een " Al Capone" tocht doen door de tunnels. Deze liggen onder de hele stad en werden vroeger eerst door illegale chinezen en later door bootleggers gebruikt als vluchtweg.  We zijn maar met 4 personen voor de Tour . Een dame in jaren 20 tenue wacht ons op en we worden als " bootleggers" bestempeld die zaken met " Big Al" komen doen. Het is een leuke Tour. Vanuit een illegale honkytonk bar via het bureau zitkamer en  slaapkamer van Al  via geheime deuren naar de tunnels. Hier neemt een andere acteur het over. Deze geeft inzage in het bootleg proces en wapengebruik van de bendes. Veel humor en schrikeffecten verder staan we na een uur weer buiten. Het was leuk.
Geïnspireerd kopen we in de liquourshop voor $ 100 wat booze. Dat is niet zoveel als het lijkt hoor!  Dan nog even tanken en boodschappen doen. We moeten eten inslaan want we gaan de snelweg vermijden vandaag. Helaas is het weer niet erg behulpzaam. Maar met 360 graden horizon is altijd wel ergens een lichtpuntje te vinden op deze grijze dag. 8 C lekker rijden.
We komen in niemandsland. The Big Muddy Badlands. Veel kleine waterpoelen en bultjes. Ze zijn te klein om heuvels genoemd te worden het lijkt wel een pukelpiste.
Wel verwacht ik elk moment een stampende kudde Bizons tegen te komen, maar het blijft bij Berta 1 tot 100. Koeien dus.
Het heet hier "old wives country" maar Ik voel me helemaal niet aangesproken. Komt vast door het complimentje van de gids vanmorgen (mooi bijdehandje) mijn dag is niet meer kapot te krijgen!

In Shamrock is het weer lunchtijd. Wat gaat het snel!
Van Big Muddy komen we in Cypress Hills Grasslands. Het wordt heuvelachtiger en we zien alleen graanvelden met hier en daar een boerderij.  Deze omgeving van Amerika tot aan de Hudsonbaai heeft tijdens de twee wereldoorlogen zowat de helft van deze aardbol van graan voorzien.
In Swift current draaien we de TCH weer op. Het zonnetje schijnt weer. 13C
We komen door Cypress Hill waar een massamoord onder de indianen heeft plaatsgevonden in 1873. Het is een maar een weetje. Tegenwoordig worden de originele bewoners gelukkig beter behandeld.
Zo, en dan zijn we al in Alberta. Nog 2 dagen en we zijn in Vancouver als we zo doorgaan. Dan kunnen we weer naar huis. Haha grapje. Gaan we dus niet doen!  We gaan de rockies in. Nog even kijken wat er gebeurt en informatie verzamelen.
Helaas is de toeristen info nog gesloten. Het seizoen begint vrijdag pas. Dus vanavond in de lonely planet duiken.