Dag 8. 21-10-2019. Arcos de la Frontera -Granada

21 oktober 2019 - Granada, Spanje

Haha. Het avondeten gisteren was heel anders als verwacht. De eigenaar komt terug met zijn vrouw. Deze wordt in de keuken geplaatst en we krijgen een menu alsof ze open zijn. Om de kokkin te sparen bestellen we allebei maar hetzelfde. Sowieso een rare gewaarwording om als enige ergens binnen te zitten.

Tegen elke andere gast die binnenkwam werd gezegd dat ze om 8 uur gesloten waren. Het zit niet écht lekker.

We zitten moederziel alleen. En er zijn 3 mensen aan het werk die , waarschijnlijk , normaal vrij waren geweest. De man achter de bar, kokkie en de eigenaar,  die een partij zit te shinen. Lol. Wat zijn het toch charmeurs die Andalusiers.

Vandaag zijn we om 10 uur op pad. Richting Granada. Ik wil al jaren el Caminito del Rey zien dus we maken een tussenstop in el Chorro. Natuurlijk gaan we de (ooit) gevaarlijkste wandelroute ter wereld niet lopen. Maar het is een mooie route naar een stuwmeer en misschien zien we toch nog iets van het pad langs de berg. Het zonnetje schijnt en hoewel het maar 13 graden is  ,is het toch prettig rijden.

We rijden weer een stukje terug langs de witte dorpjes. Hier is net een auto de rivier in gereden. Politie en ambulance zijn er al dus we hoeven niet te helpen.

We rijden de heuvels in. Bezaaid met velden vol olijfbomen. Die gaan door tot Granada. Dus even een potje olijven kopen voor de club, nu ik in de buurt ben.

We rijden door Setenil een ommuurde middeleeuwse stad. 16 km van Ronda. Gelukkig zijn de weggetjes hier niet al te smal.

Dan staat er een man bij de afslag te roepen”Cinco metros” ! Dus wij denken al dat we er niet door mogen, vanwege de lengte van de auto of zo.  Maar gelukkig gaat het over een grote vrachtwagen van 5 meter breed. Die moet er eerst langs.  Pfff (we waren al bijna weer omgedraaid. Haha. )

Maar uiteindelijk komen we op de Caminito del Rey. Prachtig. We kunnen de planken naast de bergwand zien en de brug. Hier werd in 1900 een stuwmeer aangelegd en de route diende voor bevoorrading. Meestal door gevangenen omdat er nogal eens iemand naar beneden viel. Sinds 2015 is het opgeknapt. Daarvoor was het de gevaarlijkste wandeltocht ter wereld. Maar nu krijgt iedereen een helmpje en een touw om het middel. Bovendien is er een leuning aan de dalkant.

We rijden door naar de top voor de vergezichten. En een stuk of 50 gieren vliegen hier hoog boven de wandelroute. Zeker omdat er vroeger veel  omlaag gevallen is. 😛

Na een tijdje van het uitzicht te hebben genoten en zwakke pogingen om de gieren op de foto te krijgen rijden we richting Granada.

Na het eenzame diner van gisteren besluiten we om een taxi te nemen naar een restaurant in de stad, waar ze de beste Paella hebben. Ben benieuwd. Aangekomen ga ik nog even naar de grote supermarkt. Hier verkopen ze zelfs hondjes! Het moet niet gekker worden!

Om zeven uur  gaan we de stad in om te eten. Met de taxi. Die chauffeur weet zelf de weg niet dus via Google maps dan maar.

We gaan naar de prachtige kathedraal kijken maar het wordt koud en eindelijk ..... eindelijk is er Sangria te krijgen. Heerlijk en hartverwarmend lol

Nog even wat foto’s van de souvenir winkeltjes. Vooral de lampen! Dat begint een traditie te worden, sinds de lampionnen in  Vietnam.

Het restaurant zit halfvol en we zijn niet de enigste.  De obers zetten er wel de pas in. Het eten is nog niet op of hupsakee daar komt de volgende ronde alweer.

Maar het smaakt heerlijk allemaal. We zijn voldaan. Maar nu nog een taxi naar huis zoeken.  Dat wordt spannend!

1. Piet Swartjes:
    Mooi geschreven weer Helma
  2. Francien Vogels:
    Alweer een mooie dag vandaag!!! Hier flink gebiljart 😉
  3. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    Ja volgende week Spaanse avond. Lol
  4. Gerrie:
    21 oktober 2019
    Mooi hoor, genieten van je vakantie
  5. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    Doen we,
  6. Henrik:
    23 oktober 2019
    hoi ziet er weer mooi uit helma. vietnam was ook een heel mooie reis. ben 4 jaar geleden ook in Spanje geweest heb een rondreis gemaakt geniet ze nog van de vakantie
  7. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    23 oktober 2019
    Ja Bedankt Henrik. En het is voor ons ook heel bijzonder. Na 38 jaar het verschil te zien. Aan de ene kant , mooi die vooruitgang en levensstandaard hier. Aan de andere kant; jammer van de romantiek en tradities.