Dag 22 Chacabucco -San Antonio de Areco Donderdag. 09-11-17

9 november 2017 - San Antonio De Areco, Argentinië

Eerst nog even over gisteren. De restaurants openen hier pas om 20:00 uur. Dus wij zijn de hele vakantie nog te vroeg geweest en gisteren helemaal. De Parilla was net aangestoken. Dat gebeurd door in het midden een groot houtvuur te maken en dan de gloeiende houtskool onder de roosters te slaan. We zaten erbij en keken ernaar. Op de roosters lag een groot stuk koe en aan de andere kant : bloedworst en braadworst. De darmen was hij nog aan het snijden maar die gingen er snel genoeg bij.

Wij zaten er dus al vroeg en kregen alvast een empanada.

Zo een echte Asado begint met het slechtste of bederfelijkste vlees. Hersenen, darmen en de worst. Dan volgt alles in volgorde van malsigheid. Van sparerib via riblap tot aan de Rib eye steak en haasje. Dat is het laatste stuk als iedereen al vol zit. Er zit ook niet zoveel haas  aan de koe dus dat komt goed uit!

Maar ze komen ons tegemoet en we hoeven niet perse de lever en darmen te eten. T eet liever steak en mager en ik ga voor avontuurlijk ( natuurlijk ) alles proberen. Dankzij een appke kunnen we het uitleggen. Lachen !! Ik krijg dus lever, darm en maag ( ben ik al jaren lid van , van die stichting) en T een steak van een kalf.

Ik vind de darm best te eten. Lekker taai, alleen bij de ietwat melige binnenkant krijg ik rare bijgedachten en ineens zit ik vol.

De hersenen smaken nergens naar en  hebben de consistentie van malse kip. De worst is een grove braadworst waarvan ik niet wil weten wat ze gehakt hebben. Maar het smaakt. En het toetje maakt alles af!  Vanillepudding met dulce de leche. Alleen al omdat het woord melk erin zit ( leche) maakt het legitiem. En het is heerlijk. Het derde toetje pas in drie weken durf ik met opgeheven hoofd te verkondigen. ( had ik al verteld dat het ontbijt hier ook uit gebak en dulce de leche bestaat?! Dat telt dus NIET als toetje ) maar dit was pas mijn derde nagerecht.En het is een partij lekker!

Zo en nu zijn we op weg naar een festival van de gaucho’s. In San Antonio de Areco. Hier wordt 1x per jaar de Criollo cultuur gevierd.  De afstammelingen van originele eerste Spanjaarden zijn erg trots op hun cultuur die Criollo wordt genoemd. Het paard is daarbij heilig en er worden dan ook verschillende vaardigheden geshowd. Ik ben zo benieuwd naar de zorro’s die we tegen gaan komen!  We hoeven maar een uurtje te rijden en hebben twee dagen geboekt. Dus even relaxen, shoppen en blieken!!

Zelfs zonder zorro’s is de stad erg mooi. Alsof je zo een western binnenloopt. Oude gebouwen zijn gerestaureerd of bewaard gebleven en de straten zijn breed. Op de auto’s na kun je je voorstellen dat Butch Cassidy en The Sundance kid hier op hun paard doorheen galoppeerden. Achterna gezeten door de sheriff.

We arriveren om twee uur bij de b&b. En hebben het hele huis inclusief patio en zwembad voor ons zelf.

Helaas zijn we te laat voor de paarden en de Gauchos maar de  historische kinderoptocht pikken we nog even mee.

Het festival duurt tot zondag. Dus er valt hopelijk nog genoeg te zien.

1. Hans Houthuijzen:
    10 november 2017
    Nou geef mij ook maar een Rib-ey of een steak, veel lekkerder dan hersene of derm. Geniet er nog even van.