5-8 dag 7 maandag. van Arvidsjaur- Kiruna.

5 augustus 2019 - Kiruna, Zweden

Kiruna, Kuravarra Waar ken ik die namen van.? Oh ja. Een serie.

Een vreemd ding die biologische klok. Het wordt ‘s nachts niet helemaal donker en om drie uur schijnt de zon alweer. Ik slaap minder als thuis en toch niet moe. Gelukkig zijn we hier in de zomer want ‘s winters is het natuurlijk net andersom. En zou ik dutjes doen onderweg. Aan de andere kant weinig of geen kans op het noorderlicht. (Maar die wens  was al van de Bucket af. )

Kiruna dus ! We vertrekken en om 9 uur weer in de bossen. Het is mooi maar intussen begin ik te verlangen naar dramatischere uitzichten. Die bomen heb ik wel gezien en hoeveel foto’s kun je maken van meertjes met bomen?!

Maar we komen in berengebied en dat maakt de bossen ineens weer een stuk interessanter. Toch nog regen onderweg. Drie keer wissen en de bui is voorbij

Bij Kabdalis scoren we twee albino rendieren. Ze lopen gewoon op de weg. Ik kan ze nog net knippen voor ze het bos induiken

We drinken koffie op de poolcirkel. Nu hoef ik alleen de zuidpoolcirkel nog en dan heb ik alle keerkringen gehad. Haha. MaarChili duurt nog even, dat is voor een volgende keer.  Grappig mannetje die ons aan koffie en een nieuwe naam voor een bandje helpt Maida Vale. Ik moest verplicht even luisteren dus koffie koud maar een tip rijker gaan we verder naar Jokkmokk.

Bij Muddus Nationaal park gaan we even voor een hele korte wandeling de auto uit. We wilden  eigenlijk naar de waterval maar dat is te ver lopen.Dus pakken we alleen even een stukje bos. Okmoi.

Bij Kuravara ( geloof ik ) lunchen we even met een picknick. De tijd vliegt hier hoewel dat door elke zonnewijzer hier zal worden ontkracht.

We komen aan in Kiruna een mijnstad. Met een ijshotel. Maar dat is te koud dus we gaan gewoon in een bed slapen. Eerst eten we wat bij the Bishops Arms in de bibliotheek. Varkenswangetjes met witte kool. Lekkere Zweedse kost. En heerlijk mals vlees.

Kiruna is een oude stad niet mooi, maar we horen dat veel mensen gaan verhuizen vanwege het feit dat de stad de grond inzakt  Dit komt door de ijzermijn die de bodem dus letterlijk ondermijnt  maar hopelijk zakt hij niet vannacht

Dan moeten we even kijken welke routes we nemen in Noorwegen. Want over 12 dagen moeten we thuis zijn vanwege afspraken en werk. Gaan we met de boot terug naar Denemarken?  Even googelen nee toch maar niet. Het slaapt slecht en je bent  een hele nacht kwijt met varen. Toen wij 38 jaar geleden teruggingen met de boot zaten er alleen dronken Noren op die op en neer bleven gaan om belastingvrij te kunnen drinken daar waag ik me niet meer aan. We schrappen een paar toertjes zoals Lofoten en kijken wel. Het wordt toch gewoon met de auto weer terug. En de mooiste routes zijn in het zuiden. Maar dat is voor later. Morgen eerst in Noorwegen zien te komen. Ik verheug me al op de fjorden, de zee en de bergpassen. Zweden was mooi maar na een tijdje een beetje saai ,omdat je vaak in bosgebied rijdt  . De meren zijn prachtig , de mensen zijn aardig en het lezen van de taal gaat redelijk goed .(verstaan doen we ze niet  ) Het eten is lekker en eerlijke kost  wel raar dat hier alles in tubes zit  van kaas , ham, salami, zalm tot champignonpasta  Natuurlijk voor op het knäckebröd, zodat het er niet af valt!

Maar, qua koffie en kaneelbolletjes en snoepen ,hebben ze mijn hart gestolen die Zweden. Nu moet ik kijken dat ik in Noorwegen weer normale suikerwaarden in het bloed krijg

Tot morgen  heyhey

1. Piet Swartjes:
    5 augustus 2019
    Weer een mooi verslag en foto's
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    5 augustus 2019
    Merci Piet!
  3. Annie van Hooff:
    6 augustus 2019
    Ha ha toch prachtig zo .. geniet ervan . Stom van mij dat ik dat allemaal niet gedaan heb om dat zo op te schrijven . Wij moeten het doen van de foto,s en zo onze herinneringen . Jammer eigenlijk want dit is super leuk
  4. Ines:
    6 augustus 2019
    Mooie foto’s en heerlijk geschreven, nog veel plezier!
  5. Menno:
    7 augustus 2019
    Nee joh.. niet de Lofoten schrappen ! Da's een mooi en uniek stukske Noorwegen..