23-9 Dag 9 Brolo - Agrigento

23 september 2022 - Agrigento, Italië

Vrijdag.

Zo poeh pffff! bijna weekend! Haha

De dag begint met een kleine strandoefening en stenen zoeken als souveniertje. Het marmer ligt hier voor het oprapen.

Helaas komt de zon aan de andere kant van de berg op. Maar een zeilboot op het water zegt ons dat het een mooie dag gaat worden. (Hier en daar een buitje volgens de radar Maar dat hebben we vaker gehoord en maar een paar druppeltjes gezien.)

De reis gaat vandaag richting Palermo. Niet de stad in natuurlijk maar dan door het midden richting de Etna.

We rijden langs de Tyrreense zee af en gaan weer picknicken na de boodschappen. Prachtige ruwe bergen en pittoreske dorpjes.

We gaan ergens tanken en haha. Aan de linker kant is het “big price “ €1.95. En dezelfde pomp aan de rechter kant is “little price” €1,65. Op zijn beste Engels attendeert de pomp bediende ons er op. Geen Corleone toestanden hier. Super vriendelijke mensen.

We willen naar de Arco Azzuro gaan kijken maar helaas is deze gesloten. Raar dat je zoiets als een natuurlijke rotsformatie kunt afsluiten maar we staan nergens van te kijken. Enfin dan maar weer teruggezigzagt door de smalle weggetjes naar de grote weg. Het voelt toch als een klein avontuurtje met al die jagende mensen (die van hun siësta willen gaan genieten ) Ze kennen geen verkeersregels meer.

We slaan af en gaan dwars door Sicilië naar de andere kant van het eiland richting Middellandse zee

Een prachtige route. In de heuvels zijn de boeren hun land aan het afbranden. ( en ik elke keer maar denken dat we in de buurt van de Etna zijn). Overal staan windmolens( dat vindt T dan weer mooi) zo is er voor ieder wat wils.

We bespreken ongeziens een hotel in Agrigento. En gaan naar de Vallei van de tempels.

Daar staan de ruïnes van verschillende Griekse, Romeinse en vroeg-christelijke tempels. Even wat droge wiki kost voor het geval we later een discussie krijgen. ( kun je overslaan)

“De Vallei van de Tempels is de grootste archeologische vindplaats ter wereld met zijn 1300 hectare. Komt overeen met Akragas, het oorspronkelijke centrum van de stad Agrigento, gesticht in 6de eeuw voor Christus als een Griekse kolonie. Je begint bij de tempel van Juno (of Hera Lacinia) naar de tempel van Zeus (of Olympic Jupiter), een van de grootste Griekse tempels uit de oudheid. Tijdens het bezoek zul je de Tempel van Concordia tegenkomen, in een opmerkelijke staat van instandhouding en de Tempel van Demeter opgenomen in de Normandische kerk van San Biagio.”

We gaan niet lopen, maar wij kruipen op een karretje dat er langs rijdt en lopen dan terug in de veronderstelling dat we het Hotel niet meer uit hoeven en lekker aan de bar kunnen hangen tot het restaurant open gaat.

Het is prachtig. Nog mooier als in Athene.

Helaas geen parkeerplaats, geen restaurant en geen bar bij het Hotel! Alles gesloten.

We parkeren een straat verder en moeten helaas weer lopend naar een bar. Gelukkig hebben we Google Maps!!! Dus nu zitten we uit te puffen bij een biertje en een Spritz. (Naast een COVID testtent haha. Maar ik heb vakantie! ) en bovendien het is bijna weekend!

1. Gerrie:
    23 september 2022
    Veel tempels daar, ook mooie foto's
  2. Piet Swartjes:
    23 september 2022
    Mooie dag weer rn veel gezien
  3. Annie van Hooff:
    24 september 2022
    Gezellig die reis verhalen van jullie , lees ze graag ben zelf niet zo,n verre weg vakantie mens . Dus als ik dit lees vind ik het al vakantie , met uiteraard een glaasje wijn . Geniet ervan dan doen wij dat ook . Spreek ook maar voor de andere .
  4. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    24 september 2022
    Fijn Annie ! enne cheers!