2-8 dag 4 vrijdag. van Tidaholm - Mora Nee ORSA

2 augustus 2019 - Orsa, Zweden

Gisterenavond al geboekt voor vandaag. Want Mora is een toeristisch stadje en daar moet je snel zijn

Het ligt in de provincie Dalarna. En hier worden de houten beschilderde paardjes gemaakt. Erg beroemd in Zweden en omstreken.  Maar ik had ze nog nooit gezien.

Ben erg benieuwd wat we precies hebben geboekt voor vanavond. Want na dat we betaald hadden kreeg ik ineens een mailtje over beddengoed huren en stapelbedden. Terwijl er toch duidelijk stond dat het gewone bedden waren. Maar dat zien we vanavond wel.

Eerst nemen we afscheid van de Bed&Breakfast zonder breakfast want dat zit er niet bij ?! Haha rare jongens die Zweden.

We betreuren het niet want ik verheug me alweer op het volgende kaneelbolletje. En we hebben nog brood en kaas van gisteren.

Het is heerlijk weer. Geen wolkje aan de lucht. Dus om half acht : up and away!!!

Eerst richting Mariestad een knooppunt tussen Stockholm en  Göteborg. Dus een industriegebied en een grote stad.

Het meer erachter heet Vänern en  is het grootste van Zweden.

Het rijden door de bossen( waar geen einde aan komt) is rustgevend en er is weinig verkeer.

In Mariestad gaan we de haven even bekijken. Op de parkeerplaats staan wel 100 campers waar mensen aan het ontbijten zijn op de beton. Onbegrijpelijk ! Zo’n mooi land met prachtige natuur en dan op beton kamperen.

Enfin lekker bakkie op het terras en verder ...

We eten een klein uurtje verder ons echte brunch op een picknickplaats op. Het zonnetje nodigt uit om regelmatig even te pauzeren.

Als we dus in Grythyttan stoppen voor een ijsje ( eigenlijk voor koffie) worden we door de verkoper in het Nederlands aangesproken. Dat is even slikken. Gelukkig hadden we nog niks verkeerds gezegd en nu weten we ook wat slagroom is in het Zweeds : glädder

We zitten nu in het mijn gebied. Tenminste vroeger werd hier op metalen gemijnd.

Nu is het in een ruk door,  naar het paardenmuseum. Deze houten paardjes waren bedoeld als speelgoed in het begin, maar zijn nu een nationaal symbool geworden.

Onderweg komen we allerhande oldtimers tegen. Waarschijnlijk ergens een show geweest. Ik lees dat de grootste oldtimershow van Zweden vandaag is afgelopen. Het raden naar het merk verdrijft de tijd hier in de bossen.

In Falun duiken we de cultuur in, en bezoeken Dalarnas museum. Paardjes, mijnbouw, quilts en huisvlijt. Ook Zweedse gitaren en kunst exposities. Te veel want we komen eigenlijk voor de paardjes haha.

Maar het is mooi. Jassen van ijsberen toen dat nog mocht en het hier koud was. Maar ook jute zakken voor de minderbedeelden.

De huiskamer en schoolklasjes lijken op wat Anouk en ik al in het openluchtmuseum hebben gezien.

Na dit bezoekje op weg naar ons nieuwe verblijf. Ben benieuwd waar we terecht komen.

De heuvels worden allengs wat hoger. Dat moet ook wel want het is wintersport gebied in de omgeving.

Om half 6 komen we aan. Het is een berghok met een stapelbed. Oh nee!! Eigenaar bellen : we komen dit bed niet in! Booking.Com bellen er staat twee aparte bedden in de beschrijving.  Gelukkig komt de eigenaar er al aan. We krijgen ons geld van hem terug heel aardig, want we hadden al betaald.

Booking gebeld die een ander hotel regelt. Komen we daar aan is de kamer alweer weggegeven en alles volgeboekt. Booking weer gebeld: nu moeten we zelf iets gaan zoeken. We vinden 13 km verderop een station met BenB. Ga ik boeken en na nog meer geharrewar ( verkeerde dag geboekt) kunnen we om half negen eindelijk een kamer in. Pfffffff. Dat is het risico van opdebonnefooi gaan. Maar later lachen we er om.  In elk geval prima service van booking. En nu gaan we eten. Pizza vulcano want ik sta op uitbarsten intussen. Haha.

1. Henrik:
    2 augustus 2019
    leuk verhaal helma
    herken wel een gedeelte heb in 2017 een reis naar rusland gemaakt met effeweg .
    veel plezier met de reis en de groetjes ook aan theo
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    2 augustus 2019