14-8 dag 16 woensdag. van Bryne- Kristiansand

14 augustus 2019 - Kristiansand, Noorwegen

Vandaag voert de route ons langs de kust. We vertrekken naar Kristiansand waar morgenvroeg de veerboot  ( hopelijk) op ons ligt te wachten.

Echte Fjorden verwachten we niet meer maar je weet nooit.

We rijden door een soort noord Iers of schots landschap. Heuvelachtig met stenen gestapelde muurtjes.Die omheinen de koeien - en schapenweiden. Dan rijden we langs de zee af. Daar veranderd het weer in rotsachtige kust met grote rotsen in de zee.

We stoppen in Egersund. En shoppen even in de stad.  Als we weer in de auto zitten begint het te regenen. Dus maar weer verder langs de kust. En we gaan weer omhoog. Bergop.

We rijden de FjekkeFjord op in de regen. Maar als we stoppen om te lunchen schijnt de zon. Waar hebben we dat toch aan verdiend? Dat vragen we ons de hele vakantie al af en we vallen elke dag in de herhaling.  De weersverwachtingen zijn in heel Noorwegen steeds rond de 13 graden en regen geweest. Elke dag . En we hebben maar een paar keer een bui gehad. Alleen gisteren duurde het langer.

We krijgen weer een smalle afdaling richting zee. Gelukkig zitten we even achter een lesauto. Nu moet Theo zich even inhouden en hoeven we geen noodstop meer te maken of teruguit te gaan voor een camper. Even rust voor de teentjes.

Na Flekkefjord gaan we toch maar de snelweg even op. Dat betekent tunnel in , tunnel uit, brug op en af en herhaal dit een keer of tien.

Het alternatief naar Kristiansand was zo smal dat zelfs T het niet leuk meer vond.De weg was ook onverhard en ons autootje heeft het al zwaar genoeg gehad deze reis

We gaan via het zuidelijkste puntje van Noorwegen ( Mandal) naar Kristiansand. Mandal is het Thorn van Noorwegen. Spierwitte huizen en kleine straatjes. Wel mooi maar in de Zon doet het pijn aan de ogen. Staat wel mooi bij het zwarte water in de haven

Kristiansand is een nog grotere shock dan Stavanger was. Overal wegwerkzaamheden en Google weet het ook niet meer. Maar uiteindelijk komen we aan bij ons laatste Noorse stekkie. Aan zee en nog steeds zon. Beetje koud windje.

Dit is het laatste hoofdstuk. Morgen is het rijden en de cirkel rond maken. Nog een nachtje in Duitsland. En dan weer aan het werk.

Samengevat : een knock-out vakantie hebben we gehad.prachtige indrukken en mooie herinneringen.  We zijn blij dat we eerst Zweden en daarna Noorwegen hebben gedaan , want hoewel allebei mooi, Noorwegen heeft toch het woeste en ongebreidelde waar we van houden.  ( ik heb het nu niet over de mannen , want het zijn geen Vikingen meer. Dat was het enige minpuntje voor mij. Haha)

We hebben geluk gehad met het weer en eigenlijk met alles. Als er morgen dus niets schokkends of hilarisch gebeurt dan hoop ik jullie volgende vakantie weer met ons mee te nemen. Bedankt voor alle lieve commentaren en het meedenken. Groetjes van Theo en Helma.

1. Hans Houthuijzen:
    14 augustus 2019
    Nou Helma & Theo ik heb zeker genoten van jullie mooie verhalen en super mooie foto’s , maar dat is altijd wel zo. Ik zou zeggen geniet er nog van de laatste kilometers in Scandinavië en heelhuids weer terug.
  2. Johanna Hendrina Francisca Hebing:
    14 augustus 2019
    Altijd jammer als de vakantie weer voorbij is maar niet alleen jullie maar veel vrienden hebben volgens mij ook weer genoten. Mooi verslag van de dag en mooie foto's helemaal toppie.
    Goede terugreis en niet te hard rijden Theo .😀
  3. Piet Swartjes:
    14 augustus 2019
    De verslagen waren weer geweldig met hele mooie foto's. Complimenten zoals je de verslagen schrijft. Veilge terugreis en bedankt. Groetjes Piet
  4. Henrik:
    14 augustus 2019
    hoi Theo en helma ik heb genoten van de leuke reisverhalen. een hele goede en veilige terugreis gewenst
    grieten henrik
  5. Bert&Fransien:
    14 augustus 2019
    Mooi foto's en verhaal, genoten jullie en wij ook om weer even een blik van Noorwegen te zien, thanks❤️🌞👍🇱🇺
  6. Ilonka:
    14 augustus 2019
    Het was weer hartstikke leuk om zo even met jullie op vakantie te zijn. Goede terugreis!
  7. Gerrie:
    14 augustus 2019
    Het waren mooie verhalen, prachtige foto's. Was weer een mooie vakantie voor jullie en voor ons ook een beetje. Tot de volgende vakantie.
  8. Peter Toonen Dekkers:
    14 augustus 2019
    Hoi Theo en Helma, bedankt voor de mooie verhalen en de vele mooie foto's.
    Misschien tot zaterdag.
  9. Menno:
    14 augustus 2019
    Indrukwekkend.. zoveel kms afgelegd en plekken/plaatsen die jullie in 2 weken bezocht hebben.. Niet nog een overnachting ergens in Denemarken ?

Besef wel dat jullie 2 enorme bofbipsen zijn, met al die mooie vakanties, op alle continenten.. elk jaar weer !
    En dank voor het delen van jullie reisverhalen met bijbehorende foto's
    xxx
  10. Hanneke:
    16 augustus 2019
    Wat leuk, zo'n reisverslag! Ik zie t nu pas en jullie zijn bijna thuis; even terug in de tijd lezen. Bedankt!!! En wel thuis!
  11. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    16 augustus 2019
    Haha dan heb he nog iets voor de boeg.
  12. Marianne:
    16 augustus 2019
    Goede reis naar huis leuk om je verhalen te lezen👍🏻
  13. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    Bedankt zus!