11-8 dag 13 zondag. van Skjåk- Voss

11 augustus 2019 - Voss, Noorwegen

De Dag begint weer vroeg! We zijn niet meer gewend om zo Luxe te slapen, na al die hutjes, denk ik. De zondag maakt zijn naam waar en we staan op met een zonnetje. Hopelijk is dat geen slecht voorteken. We zijn de hele tijd met mist en regen wakker geworden waarop de dag perfect zonnig en mooi was ( behalve gisteren ). Hopelijk is het nu niet andersom. Vandaag gaan we de hoogste bergpas nemen in Noord Europa. Ik dacht dat dat de Geiranger pas was maar een nachtje slecht slapen en Google hebben me wijzer gemaakt.

In Lom gaan we even naar de bakker. Alles is open op zondag in Noorwegen. En we ontbijten in het zonnetje onder aan de berg.

We gaan weer de berg op en komen door Elveseter waar een kolom staat die herinnerd aan de geschiedenis van Noorwegen van 800-1814? Geloof ik.

We vervolgen de weg naar boven. En T vindt deze nog mooier als gisteren. Weer veel watervallen en minder druk. Mooie uitzichten. Dan begint het toch te regenen ? Of zitten we in de wolken?  Het komt neer op hetzelfde: Mist en nat.

Gelukkig duurt het als we op 1,7km hoogte zitten niet lang en kunnen we wat foto’s van de gletsjers maken. Het is inderdaad een nog mooiere route. De sneeuw ligt hier ( aan de stokken langs de weg te zien) 2,5-3 m hoog. Heel smal weggetje en geen afrastering langs de ravijn op sommige punten. Spannend!! Ook moeten we een paar keer terugzetten voor ander verkeer. Als we beneden komen bij de gletsjermeren die bij elke bocht een andere kleur krijgen.  En bij elk zonlicht en wolk ook veranderen hou ik weer  een fotopauze. Dit is te mooi om door een lens te bekijken. En met die bochten is er ook geen beginnen aan.

Een keer klappen we met het voorwiel in een diep gat en stoppen we even om de schade op te nemen.  Dat moet van mij, want ik zie ons al zonder remmen van de volgende berg afkomen. Het is zonder die stress al eng genoeg. Maar er lijkt niets aan de hand.

Wat wel erg is :dat we maar één zender op de Radio hebben. En die speelt alleen bejaardenslagers in het Duits. Soort van zangereszondernaam maar dan man en Duits. Tijd voor een cd’tje.

In Hella nemen we het pontje. Het regent intussen weer een beetje. Maar het mooiste gedeelte hebben we zon gehad. Sognefjord route is dus een echte aanrader. Vooral op de motor, die is niet zo breed. Haha

Op de boot krijg ik een appje van een vroegere collega ( daar heb ik nog ooit een schat voor begraven in Melbourne omdat hij daar ook op vakantie ging ( een soort voorloper van geocatching)  Hij vraagt nu waar ik zit omdat ik gisteren het cruiseschip waar ze op zitten op de foto heb gezet in Geirangerfjord.   haha Wat een toeval! Enfin over twee dagen verwachten we in Stavanger te zijn waar dat schip dan ook aanmeert  lachen!  Kunnen we samen een pilsje pakken

We meren nu in Vangsness aan en klimmen meteen weer naar een woeste hoogvlakte. Door de wolken ( dus regen ) tot we er boven zitten op 900 meter hoogte. Geen bomen meer veel rotsen en kleine meertjes en groen mos. En waterval na waterval.

Dat hier nog mensen wonen is onbegrijpelijk. In the middel of nowhere vinden we zelfs nog een souvenir kraampje. Met meer van hetzelfde, trollen,geweien, huiden, opgezet wild tot gekleurd glas en armbandjes de hele mikmak. Omdat we hem zo zielig vinden ( hij moest alleen voor ons zijn caravan uitkomen) koop ik maar weer een magneet.

In Voss gaan we naar ons “blind “geboekte hutje. Helaas geen wc of douche. Dat is gezamenlijk aan de andere kant van de camping. Maar het uitzicht is perfect! Op een Duitse camper na. We kijken recht op een mooie volle waterval. Van 152 m hoog.

Nu hopen dat het regenen ophoudt. Eerst maar eten. Erwtensoep en wittebonenintomatensaus hebben we nog. Geen winkel in de buurt en geen zin meer om te rijden dus budget pot vandaag. Met het verse brood en de Zweedse kaviaar maken we het nog een beetje luxe.

Maar het uitzicht is geweldig. En dat geluid! ......... jammer dat ik zo ver van de wc af zit vannacht. Haha.

1. Piet Swartjes:
    11 augustus 2019
    👍👍
  2. Wim van Deursen:
    12 augustus 2019
    Prachtig Helma, je verhaal en de foto's.👍
  3. Menno:
    12 augustus 2019